Indretningsakademiet

En indretningsskole med over 60 års frit flydende kreativitet

IndretningsAkademiet er en privat indretningsskole, hvor du kan uddanne dig til indretningsarkitekt. Skolen bygger på 60 års erfaring med uddannelse af indretningsarkitekter.

Skolens historie

IndretningsAkademiet er en moderne indretningsskole, hvor vi har et stærkt fokus på at udvikle uddannelsens undervisningsmetoder og -materialer og lægger stor vægt på den løbende faglige inspiration og dialog mellem studerende og undervisere.

IndretningsAkademiet har uddannet indretningsarkitekter siden 1956. Indtil 2015 under navnet Akademisk Brevskole. Selve uddannelsen til indendørsarkitekt, som det hed dengang, regnes for at være begyndt d. 16. marts 1958. I 1985 fusionerede Akademisk Brevskole med Mønsteds Kursus, som var Danmarks største brevskole ved direktør Jørgen Sejersen. Jørgen Sejersen valgte dog i 1992 at koncentrere sig udelukkende om Akademisk Brevskole. I 2008 overtog Pia Skriver Holmer.

I dag er det indretningsarkitekt Mette Rørdam, der ejer og driver skolen, som hun overtog i 2014. I 2015 skiftede vi navn fra Akademisk Brevskole til det mere sigende “IndretningsAkademiet”, og skolen fik samtidig et helt nyt visuelt udtryk. Ambitionen er at bygge videre på de gode traditioner og erfaringer fra den lange historie og samtidig udvikle skolen til en moderne og inspirerende uddannelsesinstitution.

Skolen har et stort fokus på bæredygtighed: alt det materiale vi sender ud, er således produceret så bæredygtig som muligt. Poserne hvor start-kittet er pakket i, er således fra Raja plast (komposterbart) mens konvolutterne er fra Albe, genanvendelige og produceret af genbrugsmateriale. Produkterne har alle FSC- mærke. Vi sorterer alt pap, papir, hård og blød plast (farvet og klar).

Skolens ledelse

IndretningsAkademiet ejes og drives af Mette Rørdam, Indretningsarkitekt og direktør. Mette Rørdam overtog skolen i 2014.

Mette Rørdam er uddannet indretningsarkitekt på Skolen for Boligindretning, der i dag er en del af Danmarks Designskole. Hun har i mere end 30 år arbejdet professionelt med indretning af butikker, boliger, kontorer, hoteller, udstillingsstande mv. i indland og udland.

Før hun overtog Akademisk Brevskole og gjorde den til IndretningsAkademiet, har Mette Rørdam været censor for mange hundrede eksamensprojekter på uddannelsen til indretningsarkitekt.

“Jeg er vild med at få mennesker til at blomstre, så de styrker deres talenter og udnytter deres potentiale fuldt ud. Derfor var det oplagt for mig at gribe muligheden for at købe Akademisk Brevskole og videreudvikle den til en smuk og moderne indretningsskole, hvor de studerende får de bedste forudsætninger for at tilegne sig indretningsfaget og arbejde professionelt med de forskellige former for indretning.”

– Mette Rørdam.

Medarbejdere

Skolens ledelse, lærere og eksaminatorer er alle uddannede arkitekter eller indretningsarkitekt.

Eksterne censorer

Eksamensprojekter bedømmes af eksterne censorer med uddannelse som arkitekt og indretningsarkitekt.

Øvrige medarbejdere

Skolen har i øvrigt tilknyttet konsulenter af forskellig art, bl.a. til it-support, kommunikation og design.

Helle Moos

Arkitekt cand. Arch., grafisk designer og coach.

Helle har arbejdet hos Indretningsakademiet siden 2015 som grafisk designer og digitalisering af alt materialet.

Hun er nu ansat her som lærer og som kontaktperson tager hun sig af alle elevernes opgaver, giver karakterer og kommentarer. Helle kan kontaktes mandag-onsdag-torsdag 10-16 og fredag 10-14.

Zandra Ernebro

Zandra har gennemført sangstudier på den kendte skole Musicians Institute (MI) i Hollywood, Californien, hvorefter hun begyndte at arbejde som freelance-sanger i 2008.

Hun har en stærk passion for sang og musik, og siden har hun udviklet en endnu stærkere passion for indretning og arkitektur, så hun uddannede sig til indretningsarkitekt i 2017.

Zandra arbejder nu deltid som ’social media editor’ hos IndretningsAkademiet og passer skolens sociale medier, såsom Instagram og Facebook. Dér kan man få inspiration til sine studier og indretning generelt, samt kontakte Zandra, hvis man har spørgsmål eller lignende.

Tlf.: +46 0739 687 340